Zakelijke zonnepanelen aantrekkelijk ?

PV-installaties bestaan uit zonnepanelen, vermogenselektronica, draagconstructie, brutoproductie- meter, dakdoorvoer en kabels.  Zonnepanelen vormen ca. 50% van de kostprijs van de totale PV-installatie.

De prijs inclusief montage van een kwaltiteits-PV-installatie is gedaald van ca. € 6.60 per Wp in 2004 (1e project Souverein Advies) naar minder dan € 0.85 per Wp in 2019 en erna weer gestegen door de 2020-2022 inflatiegolf. Gedaald in een asymptotisch patroon, dus eerst snel maar later steeds minder. De huidige PV-kostenstijging is voor materiaal en arbeid (superschaarste aan goede PV-monteurs).
De regio Shanghai produceert laatste jaren veel betere zonnepanelen dan bijv. Duitsers. Duitse producenten gaan ook regelmatig failliet. Zoals het eens gerenommeerde Solarworld, 2 keer in 5 jaar.

In 2022 is de SDE-zakelijke-PV-subsidie (de enige subsidie bijna altijd) ca. 1/10 van de SDE in 2017. Men krijgt een bedrag/kWh maar het jaarlijkse correctiebedrag is meestal zeker zo hoog dus netto bijna of nul.

PV-panelen zijn sinds maart 2019 aan een stijgende prijstrend begonnen na jaren van prijsdaling. Tijdelijk: omdat in alle landen met eenzelfde (of meer) zonintensiteit-zonneuren zoals Spanje zonder subsidie een zonnepark tegen lagere all-in-kWh-kostprijs kan produceren dan een kolen-aardgas-kern-biomassa-elektricteitscentrale. Dus Corona economische krimp of niet, dit veranderde fundamenteel het energielandschap. Bedrijven als Google noemen vaak PV (en windturbines) de "default choice" voor hun data centers.

Het werk van SouvereinAdvies kost bij stichting ca. 0.2 tot 0.5 jaar terugverdientijd (0.2 bij ca. 1500 panelen) maar door haar ontwerp en toezichtwerk stijgt het PV-rendement meestal. Dus meer kWh- en SDE-inkomsten. Aantoonbaar sinds 2016 gemeten over ca. 72 grote vlakdak PV-installaties in Nederland.

ScreenHunter 62 Oct. 09 13.45

ScreenHunter 61 Oct. 09 13.34
Het globale CO2 percentage is momenteel het hoogste in de laatste 2 miljoen jaar. Dus het argument "ach dat is in het verleden toch veel vaker voorgekomen" gaat niet helemaal op.
Als de 500 ppm wordt gebroken is dit percentage het hoogste in de laatste 15 miljoen jaar.

Alle broeikasgassen op een rij wereldwijd. In 2017 was CO2, CH4 en NO2 resp. verantwoordelijk voor 65.7%, 16.6% en 6.4% van het "broeikaseffect (even wat versimpeld geformuleerd)". Bron is https://www.esrl.noaa.gov/gmd/aggi/aggi.html

ScreenHunter 60 Oct. 09 13.34

Ander klimaatgerelateerd oktober2018 nieuws:
https://www.rt.com/news/440625-climate-change-un-report/  en https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/ipcc-rapport-over-opwarming-van-de-aarde-tot-1-5-c

Kabinetsplannen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/10/05/kamerbrief-kabinetsappreciatie-voorstel-voor-hoofdlijnen-van-een-klimaatakkoord

De opvallende 9 oktober 2018 Urgenda uitspraak Gerechtshof:
https://nos.nl/artikel/2254029-hof-kraakt-verweer-staat-nederland-moet-uitstoot-sneller-terugdringen.html en https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2018:2610

Souverein SolarEdge Certified Installer