Waarom investeren in grootzakelijke PV:

PV-installaties bestaan uit zonnepanelen, vermogenselektronica, draagconstructie, constructieve berekening, kabels, installatiekosten, bouwbegeleiding etc.  Zonnepanelen vormen ca. 50% van de kostprijs van de totale PV-installatie.

De prijs inclusief montage van een kwaltiteits-PV-installatie is gedaald van ca. € 6.60 per Wp in 2004 (1e project Souverein Advies) naar minder dan € 0.85 per Wp in 2019. In een asymptotisch patroon. Dus eerst snel maar later steeds langzamer. Sinds maart 2019 stijgen ze weer, vermoedelijk +7.5% prijsverhoging voor de panelen dus ca. 4% voor de PV-installatie algeheel.
De zonnepanelen waren in 2018 in prijs gedaald door voornamelijk het feit dat de EU niet meer meedoet met Trump sancties tegen Russia/China (de MIP importregel is afgeschaft). De regio Shanghai produceert laatste jaren veel betere zonnepanelen dan bijv. Duitsers. Duitse producenten gaan ook regelmatig failliet. Zoals recent het eens gerenommeerde Solarworld, recent voor de 2e keer in 5 jaar.

In 2018/2019 is de SDE-zakelijke-PV-subsidie (de enige subsidie bijna altijd) opnieuw gereduceerd tot netto half die van 2017. Uit bronnen is mij bekend dat de SDE tot nul wordt afgebouwd in 2023. Vervelend omdat PV-panelen sinds maart 2019 aan een vermoedelijk 30-100% stijgende prijstrend zijn begonnen. De beste panelen producenten zijn enorm populair en schaars voorradig in Nederland. Het is een wereldmarkt en in landen rond de evenaar (zoals Portugal) is geen subsidie nodig. Investeren in 2017-2018 bleek qua prijs & SDE het optimum van de laatste 10 jaar. Nu nemen de terugverdientijden op zakelijke PV vrij snel toe. Dus wacht aub niet te lang, koop desnoods de panelen alvast in via SouvereinAdvies.

Het werk van SouvereinAdvies kost bij stichting ca. 0.2 tot 0.5 jaar terugverdientijd (0.2 bij ca. 1500 panelen) maar door haar ontwerp en toezichtwerk stijgt het PV-rendement meestal. Dus meer kWh- en SDE-inkomsten. Aantoonbaar sinds 2016 gemeten over ca. 72 grote vlakdak PV-installaties in Nederland.

ScreenHunter 62 Oct. 09 13.45

ScreenHunter 61 Oct. 09 13.34
Het globale CO2 percentage is momenteel het hoogste in de laatste 2 miljoen jaar. Dus het argument "ach dat is in het verleden toch veel vaker voorgekomen" gaat niet helemaal op.
Als de 500 ppm wordt gebroken is dit percentage het hoogste in de laatste 15 miljoen jaar.

Alle broeikasgassen op een rij wereldwijd. In 2017 was CO2, CH4 en NO2 resp. verantwoordelijk voor 65.7%, 16.6% en 6.4% van het "broeikaseffect (even wat versimpeld geformuleerd)". Bron is https://www.esrl.noaa.gov/gmd/aggi/aggi.html

ScreenHunter 60 Oct. 09 13.34

Ander klimaatgerelateerd oktober2018 nieuws:
https://www.rt.com/news/440625-climate-change-un-report/  en https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/ipcc-rapport-over-opwarming-van-de-aarde-tot-1-5-c

Kabinetsplannen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/10/05/kamerbrief-kabinetsappreciatie-voorstel-voor-hoofdlijnen-van-een-klimaatakkoord

De opvallende 9 oktober 2018 Urgenda uitspraak Gerechtshof:
https://nos.nl/artikel/2254029-hof-kraakt-verweer-staat-nederland-moet-uitstoot-sneller-terugdringen.html en https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2018:2610

Souverein SolarEdge Certified Installer