Souverein Advies is in de PV-branche (PV = zonnepanelen voor kWh opwekking) als ontwerper/bouwbegeleider actief sinds 2004. Ze is van mening dat er de laatste jaren zakelijke PV-installaties zijn gerealiseerd die verre van optimaal zijn. Ook omdat PV een hype is. Voorbeelden anno april 2018 hiervan zijn:

1. Eindgebruikers die slechte, niet-RA-accountant-goedgekeurde, terugverdientijd-modellen accepteren. Vaak zijn de formules achter de berekeningen niet zichtbaar.
  2. Eindgebruikers die vaak blind op installateurs vertrouwen. Als de installateur maar veel omzet op dit vlak draait en mooie garanties geeft . Een paar jaar later heeft bijvoorbeeld de installateur een doorstart gemaakt en is de klant alle garanties kwijt.
  3. De eindgebruiker beseft niet dat er van de ca. 600 zonnepaneelproducenten maar 2 of 3 producenten echt overall zeer goed zijn. De meeste anderen zitten vele kwaliteitsniveaus daaronder. Ze zijn weliswaar goedkoper, maar dit loont niet blijkt na grondige analyse.
    Een dito verhaal bij PV-draagconstructies en vermogenselectronica. Een mooie terugverdientijd heeft weinig zin als na 12 jaar de draagconstructie in zware storm faalt.
    De eindgebruiker beseft vaak niet de hoge margedruk in de PV-branche met haar vele aanbieders. Bovendien hebben veel installateurs jarenlang geoefend om een onervaren klant op bewust/onbewust onjuiste gronden te overtuigen.
  4. Men onderkent vaak niet dat in een hypemarkt onafhankelijk deskundig bouwtoezicht een must is, als een installatie na 25 jaar nog 80% van het aanvangsrendement moet presteren. Ook bij de betere installateurs lopen de zaken niet optimaal bij ca. 1 op de 30 tot 50 zonnepanelen.
  5. Souverein Advies  zegt:  “Goedkoop is duurkoop” en onderbouwt dit sinds 2016 met harde cijfers. De betere PV is windkracht "13" bestendig, produceert ca. 8-15% meer kWh/kWpiek (ook op lange termijn), krijgt daarom ook ca. 8-15% meer SDE-subsidie en is makkelijker en goedkoper te onderhouden.
  6. Veel eindgebruikers gaan met een partij in zee die via een verbonden bank een 15 jaar lopende financiering kan aanbieden (uitsparen werkkapitaal eindverbruiker). Men ziet echter niet dat dit ook fikse nadelen heeft. De bank ontvangt de aantrekkelijke 15 jaar durende SDE-subsidie, de bank bepaalt de kwaliteit op het dak (installatie mag instorten na 15 jaar), de kenmerken van de PV worden slecht vastgelegd zodat doorverkoop na 20-25 jaar lastig wordt, etc.
    Souverein Advies is van mening dat te snel contracten op dit vlak getekend worden door eindgebruikers. Souverein Advies adviseert: "keep it simple" en investeer zelf in PV, in fases.
  7. Vaak wordt PV geplaatst op dakbedekking die ruim voor het einde van de PV-levensduur versleten zal zijn.
  8. Vaak wordt PV aangelegd zonder een kwalitatief helder en hoogstaand constructief rapport aangaande de dakbeplating, kolommen en spanten in de nieuwe situatie. En hoeveel cm poedersneeuw na plaatsing nog toelaatbaar is.
  9. Zonnepanelen worden langzaam goedkoper maar de kosten van vermogenselectronica, PV-draagconstructie, montagearbeid, engineering, toezicht, brutoproductiemeter etc. stijgt. Tevens wordt de SDE-subsidie jaarlijks fors afgebouwd. Anderzijds stijgen de Nederlandse elektriciteitsgroothandelsprijzen sinds april 2016 (met horten en stoten). Dus een stelling dat PV bijna gratis gaat worden en dat daarom wachten met investeren handig is, gaat in mijn opinie voorlopig niet op.

Voorbeeld: bij een grootzakelijke PV-installatie is medio 2013 tijdens onweersbuien een redelijk aantal zonnepanelen losgeraakt binnen enkele maanden na oplevering. Deze losgeraakte panelen perforeerden de dakbedekking (lekkage) en beschadigden een aantal andere panelen.
Na reparatie werden er door de installateur zeer veel ballaststenen bijgeplaatst. Souverein Advies kreeg de opdracht om de bijplaatsing van deze niet gedocumenteerde ballaststenen te bepalen en de dakbelasting door te laten rekenen.
Het bleek dat het dak door een toevallige veiligheidsfactor van de staalbouwer nog net voldoende was voor deze uiteindelijke PV.

Ander aspect bij deze installatie: metaaluitzetting kan niet haar werk doen. Bovendien had de installateur het invertervermogen kleiner gekozen dan het vermogen van de zonnepanelen.

Souverein SolarEdge Certified Installer